Vecka 14

Torsdag 7 april

Idag hittade vi vårens första blåsippor
Frukt stund i kohagen
Vi tänkt gå till hästarna i Östertorp, på vägen dit öppnade sig himlen med ett härligt regn. Vi stannade i kohagen och klättrade på bergen, höga för små äventyrare.
Lyckliga barn hittade massor med vatten i lekparken när vi kom tillbaka
Idag planterade vi bajset som vi hittade i knytte skogen igår, planteringen står nu i lekrums fönster, nu väntar vi med spänning om det kommer upp något
"Kaninen går runt trädet. Och in i sitt bo...."   Dra åt hårt.
"Kaninen går runt trädet. Och in i sitt bo...." Dra åt hårt.
Vi bakade fralla till mellis, vi smakade på några ingredienserna som skulle ner i bunken, sirap smakade gott.
Vetemjöl var inte gott!!
Mumsiga scones fralla till mellis

Onsdag 6 april

Vi övar alfabetet
Vi kokar choklad till skogsdagen

Lpfö 98/10
Förskolan ska sträva efter att varje barn:
Utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen
Utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra
Utvecklar respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö

Innan vi går på upptäcktsfärd i skogen sjunger vi två sånger, ett knytte bar är ett barn med stövlar på och en nyckelpiga jag har i handen.
Myrorna hade inte vaknat idag i myrstacken som vi tittar på när vi är i skogen. Idag hade Solweig med sig sockerbit till myrorna . Alla får ta med något till myrorna från frukosten, så får vi se vad myrorna tycker är gott.
Jonte myra sången för myrorna
Vi pratade om våren och vad som händer i skogen när våren kommer. Djuren och alla växter vaknar till när solen börjar värma. Vi letade efter bajs i skogen, djuren äter massa växter det kan finnas fröer i bajset. Vi tog hem lite som vi ska plantera, sen får vi se om det kommer upp något.
Bästa med skogen är att titta i ryggsäcken och äta frukten, mums! Innan vi öppnar ryggsäcken har vi en ramsa, jag är hungrig sa tummetott, de är jag med sa slickepott, vi tittar vi ryggsäcken sa långeman, det gör vi sa gullebrand, nu börjar vi sa lilla vickevire.
Tack M och J för den goda chokladen.
Vi letade efter små djur med förstoringsglas
I leken och fantasin blir ett ner fallet träd en buss
Trötta små ben!
innan vi slutar knyttet sjunger för djuren vi har träffat i skogen, idag hittade L en liten snigel
Vi han med lite geggamoja i lekparken innan vi gick in till lunchen
Efter lunchen och vilan läste och tittade vi på våren i skogsboken, sen ritade vi våren.

Tisdag 5 april

Lekens betydelse
"Förskolan skall erbjuda barnen en trygg miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet.
Den skall inspirera barnen att utforska omvärlden... Leken är viktig för barns utveckling och lärande.
Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande skall prägla verksamheten i förskolan.
I leken och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem. (Lpfö 98)

 

Måndag 4 april

Vi hoppar på bubbelplast