45454588-Bu3JZ

Trevlig helg! Kram, Solweig


Fredag 15/4










IDAG
Åker vi till kyrkis. 
Sångsamling i kyrkan, sen bjuds det på våfflor.
Stort tack till Anneli och Linda för dom smarriga våfflorna som  vi fick på kyrkis.
Vi var inte så många på Tallkullen idag.
Vi hade fredags mys med popcorn och en liten fil när vi kom hem.
Sen gick vi på picknick, på en blomster äng satt vi och åt korv, i fantasin är inget omöjligt. 

Vara med och hjälpa till i köket tycker alla är roligt. Smaka, röra i grytorna och hacka, egen lagad mat smakar mums.
Korv picknick till mellis

Torsdag 14/4

Tre nya böcker om matematik!

Följ med Rutan och Randan på olika äventyr och upptäck matematiken tillsammans.
Varje bok tar upp ett matematetiskt område. 

Vi läste boken LÄGE idag.
I den här berättelsen busar Rutan med Randan som får ett uppdrag och letar efter på, under, i och bakom olika saker.

 

I Rutan och Randans bok om läge göms en nyckel som Randan ska leta upp. 
Vi gömde först en äggklocka! 
Då får man använda sig av hörseln för att hitta den..!

Jag gömde äggklockan medans barnen väntade utanför. 
Sedan fick de gå in i rummet, ställa sig i mitten av rummet och lyssna efter ljudet. 
För att hitta klockan skulle de följa det tickande ljudet. 

Alla barn fick gömma äggklockan varsin gång så vi andra fick leta!

Här främjas leklusten och nyfikenheten genom att introducera en "ny lek" för barnen som dom verkade uppskatta och vill leka mer av.

I förskolans läroplan står det att förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära. 

Onsdag 13/4

Idag har jag med mig flingor från frukosten till myrorna. Vi får se om myrorna tyckte det var gott när vi kommer tillbaka nästa vecka
Hur bor myror? Vad lever de av? Hur ser en stack ut inuti? Myrstacken är myrornas hem och den får man inte stampa på eller stoppa pinnar i myrstacken
Knyttet blev lite annorlunda idag, bonden var ute med alla traktorerna och vårsådde så idag pratade vi om bondens jobb och vad som sås på åkrarna, att det blir mat till oss. L kom på att hästarna får också mat från åkrarna.
Vi hittade en häst i skogen, vi red till ett läskigt slott.
Vi sov en stund innan vi red vidare
Bygga och konstruera! Smålego är ett spännande material att bygga och konstruera med. Skapande utvecklar bland annat barnens fantasi, självkänsla och initiativförmåga. Följa en beskrivng är inte så lätt,

Efter vilan tittade och läste vi  i boken VI.
En serie om tre böcker JAG-DU-VI

”Vi är unika, ingen lik den andra. Tillsammans vi bryr oss och tar hand om varandra”

VI boken  handlar om jag och vi tillsammans.
Med enkla meningar och lekfulla bilder möter du tankar om kroppen, känslor och att få bli sedd.

Tisdag 12/4




IDAG 


Har vi varit ute nästan hela dagen. 
När vi blåste såpbubblor sa M kommer du ihåg när vi blåste bubblor ute när det vart kallt.
Då flög bubblorna sakta i luften nu försvinner dom fort bort.
Kul när barnen ser vad som händer när vi gör olika experiment, och ser ett sammanhang.
Det är (Naturkunskap) i förskolan.
 

Lpfö98/10Förskolan ska sträva efter att varje barn  utvecklar sin förståelse för form och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp.
 Även utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.

Såpbubblor i massor

Måndag 11/4







IDAG
Har vi haft en  härlig vårdag full av lek & bus!
Ute på fm, vi gick in och fick lite mat i magarna och målade mandalas.
Vi packade en mellis korg och ut i vårsolen igen.

Fri lek! Ute i härligt vårväder
Barnens uppdrag var att färglägga mandalas.
När de var klara så kunde de klippa ut det cirkelformade mönstret och sedan limma upp på ett färgat papper så det blev ett vackert konstverk.

Läroplanen för förskolan Förskolan ska sträva efter att varje barn...
Utvecklar sin förmåga att upptäcka och använda matematik i olika sammanhang.
Utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och tekniker.
Utvecklar sin förståelse för grundläggande egenskaper i begreppen form.
Stimulera barns nyfikenhet och begynnande förståelse av skriftspråk och matematik, (Lpfö -98 reviderad 2010 s. 12)