Vecka 16

Tack för en bra vecka med era barn!

Torsdag 21/4

IDAG
Åker vi till kyrkis, åkerhem till lunchen.

Bilen hos doktorn, det blev en hemmadag i lekparken och inne.
 

Fredag 22/4










IDAG
Säger vi hej då till två kompisar som slutar på Tallkullen. 

M&L fick bestämma dagen på Tallkullen idag, inne på fm. lek med alla leksakerna en sista gång.
Bara var och leka och mysa med alla på Tallkullen.

Efter lunchen ville M&T titta på en film med popcorn.

Vi sjönge liten hejdå sång för M&L

Frukostmys med Malin
När vi byggde tågbana kom Johan och hans kompis med i byggandet, alla tyckte det var roligt :)

Onsdag 20/4







IDAG
Går vi på knytte, 9.00 från Tallkullen kläder efter väder.
En blåsig dag i knytte skogen, vi tittade efter Blommor, vi hittade vitsippor.

Vi bakade efter lunchen, en fralla orm.
Vi hade sång samling efter vilan med vårsånger.

Vårblommorna:
sång om vårblommorna


Tussi-tussi-tussi-tussi-tussilago,
 å va fin du är.
Tussi-tussi-tussi-tussi-tussilago,
 nu är våren här!

Krokus växer i rabatten,
å va fin du är.
Är så glad för sol och vatten,
 nu är våren här!

Vitsippa, vitsippa, vitsippa, vitsippa, 
å va fin du är
Vitsippa, vitsippa, vitsippa, vitsippa.
Nu är våren här!

Idag fick myrorna flingor och ärtor
Idag har vi bakat tillsamman :)










När man bakar och lagar mat finns det många möjligheter att prata vardagsmatematik & teknik med barnen. 

Hur gör när man skall baka?
*Vilka tekniska saker använder man vid bakning?
* Vad händer i ugnen?
* Vad är ett recept?
*Vi väger och använda olika mått (vardagsmatematik)
*Hygienen - hur viktig den är vid bakning.

MÅL (Lpfö 98)
Utveckla sin nyfikenhet och lust samt förmåga att leka och lära.
Utvecklar intresse för bilder, texter samt sin förmåga att använda sig av dessa bilder (tex recept).
Utveckla sin förståelse för former, grundläggande egenskaper hos mängder, antal ordning samt mätning och förändring.
Utveckla sin förmåga att urskilja, uttrycka, använda matematiska begrepp, t.ex. tsk, msk, dl.
Utveckla sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar (T.ex. spis, ugn, elvisp m.m.)

Tisdag 19/4







IDAG
Ute på fm.
Efter vilan hade vi rörelsesånger.

Tio roliga rörelse sånger:
Flygdag:
Barnen ligger på en kudde eller stol och sträcker ut armarna, träna upp styrkan vid magliggande före att kunna sträcka ut armar, ben och huvud så att kroppen orkar hålla sig uppe vid avancerade rörelse eller längre skolarbete.
Snurrvisan:
Snurrvisan stimulerar det vestibulära systemet, eller balanssinnet som hjälper hjärnan att organisera och bearbeta sinnesintryck.
Jag har en boll:
Genom att bolla Tränar barnen blandanat handmotoriken, öga-handkoordinationen och led- och muskelsinnet.
Så här går jag:
I gå visan tränar barnen på att gå på olika sätt.
Sången byter takt och ökar barnens känslighet att med led- och muskelsinnet kunna anpassa styrka och snabbhet till musiken.
Hoppa lite här:
Att hoppa är härlig, att frigöra sig från göra sig från underlaget och känna att kroppen lämnar golvet.
Måla måla:
I målarvisan utgår rörelsen från axeln och är en grovmotoriks rörelse. Den tränar ögat-handkoordinationen, då ögat följer handen och är en förövning till skrivandet.
Hundra hundar:
I sången Hundra hundar ingår rörelser som hjälper till att kontrollera ryggreflexen.
Ryggradsreflexen är en spädbarnsreflex som hjälper  barnet i den tidiga utvecklingen. Hos många barn kvarstår rester av den här reflexen, vilket bland annat kan innebära att barnet har svårt att sitta stilla mot en stolsrygg och att koncentrera sig.
Tänk att storkar orkar:
Barn med dålig balans känner sig osäkra och avstår från att delta i vissa aktiviteter. I storkar sången blir barnen inspirerade och motiverade att stå så länge de orkar på ett ben för att få "svimma" i slutet.
Fingerspring:
Fingerlekar övar både finmotoriken och led- och muskelsinnet.
Elefantbaletten :
Att göra änglar i snön är en rörelse som hjälper barnet att kontrollera ryggradsreflexen. I Elefantbaletten finns samma rörelser.

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande" Lpfö 98 rev 2010.

Måndag 18/4










IDAG
Var vi ute på fm. Efter lunchen bakade några muffins med Malin som var ledig idag.
Efter vilan läste vi en liten kompis bok SAMARBETA.

Jag tog jag fram ett garnnystan.
Vi satt i en ring och barnet som håller i garnändan ger eller rullar nystanet till ett annat barn i ringen, barnet som tar emot nystanet håller fast i tråden och rullar sedan i sin tur vidare till någon annan i ringen som inte haft det.
-Det ser ut som ett spindelnät ropade barnen!!

Jag frågade när vi samarbetar, när vi städar, hjälper på med mössan ute, dukar bordet 

Förskolan ska sträva efter att varje barn
• utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation,

• utvecklar sin förmåga att ta ansvar för sina egna handlingar och för förskolans miljö, och

• utvecklar sin förmåga att förstå och att handla efter demokratiska principer genom att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande
.