Vecka 16

Måndag




IDAG
”Vi Håller Rent”
Vi kommer att ha en vecka som handlar om återvinning och hur vi håller vår närmiljö ren och fin.
 

Tisdag

IDAG





Går vi på skräpplockarjakt
På FM var vi på skräp jakt, vi gick upp  till Kongsberg. Efter vägen plockade barnen två stora soppåsar med skräp.

Vi gick till återvinningsstationen,
"Barnen lär genom att göra" 
Barnen skapar egna erfarenheter som de senare kan reflektera över. Vi pratar om VARFÖR vi skall sortera våra sopor och varför det är viktigt att vi gör det! Idag lärde vi oss mera om miljön runt omkring oss.

Alla barnen var jätteduktiga och lyssnade, räckte upp handen när dom ville berätta något och hade en massa bra funderingar om hur vi skulle ta hand om vår miljö
 
M & L fick panta burkar på konsum, vi ska samla pantpengar som vi sedan sak köpa glass för. 
Tydlig gör för barnen att det är bra att lämna in pant burkar:)

En hållbar utveckling 
Vi lär oss mer om vår miljö! 
Målet är att barnen ska få större förståelse för allt som finns i vår natur (djur, växter) för att de fullt ut ska kunna utnyttja vår fina närmiljö.
Att komma ut i naturen är både roligt och rogivande.
Jag vill att barnen inspireras till lek och skapande samt väcker barns nyfikenhet om vår natur och medvetandet om att kunna ta hand om vår miljö.
På detta sätt tror jag att barnen får förståelse för miljö och hur man kan vara rädd om naturen. 

Tallkullen på väg att städa våran närmiljö, med skräp plockar glasögon ser vi allt skräp mycket bättre:)
Tack Konsum för goda bananer, nu årkar vi gå hem till Tallkullen

Onsdag

IDAG




Går vi på knytte
Vi ska göra en skräpplanka

På knyttet grävde vi ner våran skräpplanka
Nu får den ligga i skogen tills sista knyttet då vi får se vad som finns kvar på plankan


”Förskolan ska lägga stor vikt vid miljö och naturvårdsfrågor. 
Ett ekologiskt  förhåll­ningssätt och en positiv framtidstro ska prägla förskolans verksamhet.
Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp.
Verksamheten ska hjälpa barnen att 
förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både i nutid och i framtid.

”Läroplanen för förskolan, LPFÖ 98/10

 

Jag väntar på att min kompis ska gå klart i knytte skogen
Jag hade havregryn med mig till myrorna
Jag hade sockerbitar med mig till myrorna
Aluminium, plastlock, plastpåse, papper, bananskal, banan, äpple, päron och morot spikade vi upp på våran naturplanka.
Kom så hjälper jag dig, bästa kompis hjälp
Lite lek i lekparken måste vi hinna med när vi är ut

Torsdag

IDAG
Ska vi göra batteriholkar

Fredag






IDAG
När L kom frågade hon om vi kunde baka muffins till mellis, vist kan vi göra det.
Choklad muffins blev det till mellis.

Barns inflytande och delaktighet
Läroplanen säger att förskolan ska ge barnen möjlighet till förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation.
Utveckla sin förmåga att handla efter demokratiska principer och ha inflytande över sin vardag. Barnen får göra egna val och påverka verksamheten.

 

ONSDAG 4 MAJ
Stänger Tallkullen 14.00

TORSDAG 5 MAJ kristihimmelfärdsdag

FREDAG 6 MAJ
Stängt