45454588-Bu3JZ

 








Barnen har visat intresse av vart man bor, hur man bor, vem som bor närmast familjedaghemmet.
Vad är ett hem? Vem är jag och vad är en familj?  
En familj är att höra ihop! För små barn är familj jätteviktigt, den är ju nästan hela världen!
Vi läste boken min familj!
Efter boken fick alla berätta förvarandra om hur just deras familj ser ut.


Lpfö98 Rev 2016
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin identitet och känner sig trygga iden.
Lpfö Rev 2016
Förskolan ska sträva efter att varje barn känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer
Lpfö Rev 2016
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord berätta, utrycka tankar,  ställa frågor,  argumentera och kommunicera med andra









Nu har bönorna öppnat sig och fått rötter, i barnens små växthus. 

Varför växer bönorna som TITTAR UT mer än dom som  TITTAR IN?
Några bönor blev det inget alls.


Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,
Lpfö98 Rev. 2016

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,
Lpfö98 Rev. 2016

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap,
Lpfö98 Rev. 2016

Förskollärare ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen stimuleras och utmanas i sitt intresse för naturvetenskap och teknik, 
Lpfö98 Rev. 2016









Miljöarbete 
I enlighet med målen i läroplan för förskola, har vi  påbörjat ett miljöarbete. 
Målet är att ge barnen goda miljövanor, som tex sopsortering och återvinning, ett medvetet förhållningssätt till miljöfrågor som en naturlig del av vardagen. 

Pengar vi fick när alla pantade ska vi spara! 
Vi kommer att försätta panta och spara till en picknick, barnen ska skälva  få köpa det dom vill ha på picknicken.

Tallkullens Familjedaghem är med!!

Fredag 1 mars 2019 till fredag 31 maj 2019
Hela Sverige Sveriges största skräpplockning!
Varje vår ger sig hundratusentals barn och pedagoger/ledare ut och plockar skräp under kampanjen
Vi Håller Rent!
Tillsammans lär vi oss om nedskräpningens konsekvenser samtidigt som vi gör våra städer, vår natur och våra vatten lite finare.
Att plocka skräp kan både vara ett roligt äventyr och väcka många tankar och frågor. 


”Förskolan skall lägga stor vikt vid miljö- och naturvårdsfrågor.
Ett ekologiskt förhållningssätt och en positiv framtidstro skall prägla förskolans verksamhet.
Förskolan skall medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp.
Verksamheten skall hjälpa barnen att förstår hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både i nutid och i framtid.”




WWF Earth Hour – tillsammans för planeten
infaller lördagen den 30 mars och uppmärksammas med att man släcker ner belysning på många platser i världen kl. 20.30-21.30.

Tack för en rolig och innehållsrik vecka med era barn! Ha en fin helg allihopa!
Tack för en rolig och innehållsrik vecka med era barn! Ha en fin helg allihopa!

Familjedaghemmet har tillstånd från föräldrar på respektive barn 
som publiceras på hemsidan

På väg till sopsorteringen
Fruktstund
Vi måste tidigt lära de små barnen att hantera trafikmiljön, men utan krav på att barnen ska förstå eller göra "rätt".
Måla med gaffel, påskkycklingar och tulpaner
METALL!
D ser nästan ut som en halvmåne. Dynamit börjar på D och båten som tuffar fram låter d-d-d-d-d. Ja, bästa bokstaven är D!
Här övar vi finmotorik
Vi hade tvärtom dag idag, God natt sa Solweig när barnen kom, alla kom med kläderna bak och fram, O kom med mammas hjälp gående på händer i morse. Sitta på golvet med maten på stolen, lite busigt har vi haft det på Tallakullen idag

Vi gör egna växthus med hjälp av zip-påsar och en fuktig disktrasa. 

Våra stora vita bönor låg i blöt över natten

1. Blöt trasan. 
2. Lägg i trasan i påsen. 
3. Häfta på mitten. (För att rötterna ska få plats neråt.)
4. Lägg sedan i några bönor.
5. Förslut påsen. 
6. Häng upp i fönstret. 

Vi bygger en kanal
Lek och samarbete:)
Måna fina byggen och mönster blev det idag, med färgad pastan..
Mönsterskapande går att göra både styrt och fritt med olika matrial.
Pasta! Så många olika former det finns! Vi färgade med karamellfärg och sen ska vi skapa fritt med färg och former
Lite mera snö, kul
Snöret sitter fast! Hur löser jag det?
Vi funderar tillsamman och hjälps åt
Två kompisar som tillsammans löste snör problemet

Förskolan ska sträva efter att varje barn:
#Utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation
#Att alla barn får inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll.
#Verka för att varje barns uppfattningar och åsikter respekteras,

F, har pratat mycket om flaggor och byggt flaggor, en ny bok om flaggor beställdes hem
Många frågor om hur var det förr i tiden har kommit upp, hittade denna bok, nu ska vi läsa och diskutera
Vi köpte lite nya pussel och spel
F och J går på klätterskola, ville visa Solweig hur man klättrar. Högt upp kom dom. Vi kan! Du behöver inte var nervös Solweig
BAMSE och dunderklockan

TRYCK PÅ BILDEN


Kortet blir då större  
 

PLAST!
1, 2, 3 NU ÅKER VI!
Här är vi:)

Vi kunde se vem som hade mer eller minder morötter, vem som är kortare eller längre eller lika lång som sin kompis.
Mäta på ett roligt sätt!
Tydligt för barnen vad mäta är

 

Tallkullen
Rockade sockan idag!

Rocka sockorna hyllar du olikheter och slår ett slag för alla människors likavärde och rättigheter.
Tillsammans kan vi förändra människors attityd och se till att alla är välkomna i vårt samhälle!
 

Vi la bönor på båda sidorna. Mest för att det är lättare att se inifrån men det gav också möjlighet att jämföra hur de olika sidorna växer.

Leken livsviktig för social kompetens

Att som barn få leka med andra barn och känna sig önskad och efterfrågad som lekkamrat, att få vara med i gemenskapen för att man är just den man är.  
– Det är en del av den goda barndomen

Finns inget roligare än vatten och sand,
GEGGA MOJA!!!
Smutsiga barn är lyckliga barn:)

Kompis mys!!!!
Stor hjälper en lite mindre kompis, SAMARBETE!!
Vi tog fram vävramar på eftermiddagen, alla tyckte det var roligt att väva
A kommer först i alfabetet. När någon ramlar och skriker kan det låta AAaa. Och så börjar ju apa på A. Ja, bästa bokstaven är A!
Vi spelar IN I STALLET och tränar turtagning och spelregler. Men framför allt har vi KUL!! Tillsammans
Urskilja och undersöka! Barnen sorterar, jämför och upprepar. Det är kul att leta och upptäcka mönster. Sortering är nyckeln till att utveckla ett logiskt tänkande till matematik. När man låter barnen sortera och klassificera föremål tränar de på att uppfatta likheter och skillnader, vad som hör ihop och vad som inte hör ihop.
Många tummar upp för dom nya spelen.
Dagens mellis! Tänk vad gott allt blir när man får vara med i tillverkningen
Vi spanar efter djur när vi går, en liten nyckelpiga
Myrorna har vaknat
Humla som samlar nektar
Titta min bokstav!!
PAPPER!
BATTERIER!
Även om barnet är litet är det aldrig för tidigt att börja lära det att tänka trafik. Som vuxen kan du ta tillvara på alla tillfällen som bjuds att lära ditt lilla barn mer om trafik. Barnet i den här åldern gillar upprepning.
Klippövning
Stora lådan med små lego åkte fram idag
Just nu är det bygga och konstruktionslekar som fångar barnens intresse
Lpfö: utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap
Konstruktionslek är en lek med material, där skapar något. Det kan vara lego eller bygga koja. Genom konstruktionslek utvecklar barnets motorik, kreativitet och intellektuella förmågor.
Odla i fönstret
Ett experiment för att få syn på hur växter växer och vad de behöver. Och hur delarna ser ut!
Vilka hör ihop och vad är det som gör att ett par är just ett par?
Vilka hör ihop och vad är det som gör att ett par är just ett par?
Barnen sorterar och para ihop en hel hög med strumpor
Pedagogiskomsorg /verksamhet, med en egen läroplan där matematik är ett tydligt framskrivet målområde. De yngsta barnen ska erbjudas möjligheter att utveckla sin förståelse för matematik. Vardagen erbjuder oändliga möjligheter till detta Med små barn gäller det att fånga spontana situationer. SOLWEIG BEHÖVDE HJÄLP MED ATT PARA IHOP STRUMPOR
Memory- spel, para ihop olika bilder
C kan uttalas som både S och K - som i cirkus och clown. Och så ser C ut som en stor mage från sidan. Ja, bästa bokstaven är C!
C kan uttalas som både S och K - som i cirkus och clown. Och så ser C ut som en stor mage från sidan. Ja, bästa bokstaven är C!

Bygga och konstruera med olika material och tekniker, efter ålder och möjligheter.

Lpfö 98/10
*utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.

TITTA SOLWEIG!! JAG KLARADE HELA PUSSLET:)
Ett lekfullt sätt för barn att lära sig bokstäver. Vänd vrid och foga ihop de magnetiska byggdelarna i trä till bokstäver eller ord. perfekt för små händer som ännu inte lärt sig att hålla i en penna! Och för alla barn som på kul och kreativt sätt vill upptäcka alfabetet.
Snöig Regnig Onsdag, plockade vi fram resväskan med alla utklädes kläder
Snöig Regnig Onsdag, plockade vi fram resväskan med alla utklädes kläder
Superhjälte!!
Vi är prinssessor superhjältar :)
Till lunchen fick jag besök av! Pippi, sjörövare, Dracula, prinssessa, häxa och en superhjälte.
Väva är poppis på Tallkullen, dom som väver är fullt koncentrerad och flitiga
B har två fina magar. Bosse och bikini börjar på B. Och när man säger b-b-b-b låter det nästan som en båt. Ja, bästa bokstaven är B! E
Till barnens stora glädje fanns det i förmiddags is ute. Barnen samlade isbitar och vi jämförde de olika isbitarna form och storlek.
När vi höll upp den mot solen upptäckte vi fantastiska mönster.

undra vad en liter är och hur stor plats den tar.
En liter kan se väldigt olika ut men är alltid exakt lika mycket, trots olika behållare och mätglas.

Det är viktigt att barnen tidigt får lära sig det sociala beteendet och att lära sig genom att testa och pröva i samspel med andra. Det är sällskaps-spelandet ett bra verktyg.
LUD LOGIC! Komponera en bild. Förstå hur en bild är sammansatt. Framför eller bakom? Till vänster eller höger? Över eller under? Välj rätt kort och placera dem på rätt sätt för att återskapa samma bild som modellen.