Trevlig helg! Kram, Solweig
Fredag 15/4
Fredag 15/4
IDAG
Åker vi till kyrkis.
Sångsamling i kyrkan, sen bjuds det på våfflor.
Stort tack till Anneli och Linda för dom smarriga våfflorna som vi fick på kyrkis.
Vi var inte så många på Tallkullen idag.
Vi hade fredags mys med popcorn och en liten fil när vi kom hem.
Sen gick vi på picknick, på en blomster äng satt vi och åt korv, i fantasin är inget omöjligt.
Torsdag 14/4
Tre nya böcker om matematik!
Följ med Rutan och Randan på olika äventyr och upptäck matematiken tillsammans.
Varje bok tar upp ett matematetiskt område.
Vi läste boken LÄGE idag.
I den här berättelsen busar Rutan med Randan som får ett uppdrag och letar efter på, under, i och bakom olika saker.
I Rutan och Randans bok om läge göms en nyckel som Randan ska leta upp.
Vi gömde först en äggklocka!
Då får man använda sig av hörseln för att hitta den..!
Jag gömde äggklockan medans barnen väntade utanför.
Sedan fick de gå in i rummet, ställa sig i mitten av rummet och lyssna efter ljudet.
För att hitta klockan skulle de följa det tickande ljudet.
Alla barn fick gömma äggklockan varsin gång så vi andra fick leta!
Här främjas leklusten och nyfikenheten genom att introducera en "ny lek" för barnen som dom verkade uppskatta och vill leka mer av.
I förskolans läroplan står det att förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära.
Onsdag 13/4
Efter vilan tittade och läste vi i boken VI.
En serie om tre böcker JAG-DU-VI
”Vi är unika, ingen lik den andra. Tillsammans vi bryr oss och tar hand om varandra”
VI boken handlar om jag och vi tillsammans.
Med enkla meningar och lekfulla bilder möter du tankar om kroppen, känslor och att få bli sedd.
Tisdag 12/4
IDAG
Har vi varit ute nästan hela dagen.
När vi blåste såpbubblor sa M kommer du ihåg när vi blåste bubblor ute när det vart kallt.
Då flög bubblorna sakta i luften nu försvinner dom fort bort.
Kul när barnen ser vad som händer när vi gör olika experiment, och ser ett sammanhang.
Det är (Naturkunskap) i förskolan.
Lpfö98/10: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för form och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp.
Även utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.
Måndag 11/4
Läroplanen för förskolan Förskolan ska sträva efter att varje barn...
Utvecklar sin förmåga att upptäcka och använda matematik i olika sammanhang.
Utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och tekniker.
Utvecklar sin förståelse för grundläggande egenskaper i begreppen form.
Stimulera barns nyfikenhet och begynnande förståelse av skriftspråk och matematik, (Lpfö -98 reviderad 2010 s. 12)