Barnen har visat intresse av vart man bor, hur man bor, vem som bor närmast familjedaghemmet.
Vad är ett hem? Vem är jag och vad är en familj?
En familj är att höra ihop! För små barn är familj jätteviktigt, den är ju nästan hela världen!
Vi läste boken min familj!
Efter boken fick alla berätta förvarandra om hur just deras familj ser ut.
Lpfö98 Rev 2016
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin identitet och känner sig trygga iden.
Lpfö Rev 2016
Förskolan ska sträva efter att varje barn känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer
Lpfö Rev 2016
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord berätta, utrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra
Nu har bönorna öppnat sig och fått rötter, i barnens små växthus.
Varför växer bönorna som TITTAR UT mer än dom som TITTAR IN?
Några bönor blev det inget alls.
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,
Lpfö98 Rev. 2016
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,
Lpfö98 Rev. 2016
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap,
Lpfö98 Rev. 2016
Förskollärare ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen stimuleras och utmanas i sitt intresse för naturvetenskap och teknik,
Lpfö98 Rev. 2016
Miljöarbete
I enlighet med målen i läroplan för förskola, har vi påbörjat ett miljöarbete.
Målet är att ge barnen goda miljövanor, som tex sopsortering och återvinning, ett medvetet förhållningssätt till miljöfrågor som en naturlig del av vardagen.
Pengar vi fick när alla pantade ska vi spara!
Vi kommer att försätta panta och spara till en picknick, barnen ska skälva få köpa det dom vill ha på picknicken.
Tallkullens Familjedaghem är med!!
Fredag 1 mars 2019 till fredag 31 maj 2019
Hela Sverige Sveriges största skräpplockning!
Varje vår ger sig hundratusentals barn och pedagoger/ledare ut och plockar skräp under kampanjen
Vi Håller Rent!
Tillsammans lär vi oss om nedskräpningens konsekvenser samtidigt som vi gör våra städer, vår natur och våra vatten lite finare.
Att plocka skräp kan både vara ett roligt äventyr och väcka många tankar och frågor.
”Förskolan skall lägga stor vikt vid miljö- och naturvårdsfrågor.
Ett ekologiskt förhållningssätt och en positiv framtidstro skall prägla förskolans verksamhet.
Förskolan skall medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp.
Verksamheten skall hjälpa barnen att förstår hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både i nutid och i framtid.”

Familjedaghemmet har tillstånd från föräldrar på respektive barn
som publiceras på hemsidan
Vi gör egna växthus med hjälp av zip-påsar och en fuktig disktrasa.
Våra stora vita bönor låg i blöt över natten
1. Blöt trasan.
2. Lägg i trasan i påsen.
3. Häfta på mitten. (För att rötterna ska få plats neråt.)
4. Lägg sedan i några bönor.
5. Förslut påsen.
6. Häng upp i fönstret.
Förskolan ska sträva efter att varje barn:
#Utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation
#Att alla barn får inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll.
#Verka för att varje barns uppfattningar och åsikter respekteras,
TRYCK PÅ BILDEN
Kortet blir då större

Vi kunde se vem som hade mer eller minder morötter, vem som är kortare eller längre eller lika lång som sin kompis.
Mäta på ett roligt sätt!
Tydligt för barnen vad mäta är

Tallkullen
Rockade sockan idag!
Rocka sockorna hyllar du olikheter och slår ett slag för alla människors likavärde och rättigheter.
Tillsammans kan vi förändra människors attityd och se till att alla är välkomna i vårt samhälle!
Leken livsviktig för social kompetens
Att som barn få leka med andra barn och känna sig önskad och efterfrågad som lekkamrat, att få vara med i gemenskapen för att man är just den man är.
– Det är en del av den goda barndomen
Finns inget roligare än vatten och sand,
GEGGA MOJA!!!
Smutsiga barn är lyckliga barn:)





Bygga och konstruera med olika material och tekniker, efter ålder och möjligheter.
Lpfö 98/10
*utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.

undra vad en liter är och hur stor plats den tar.
En liter kan se väldigt olika ut men är alltid exakt lika mycket, trots olika behållare och mätglas.